Nederlands bedrijf bouwt Songfestivalpodium

anoniem_22072019030306

Het Hilversumse bedrijf Unbranded bouwt het podium voor het Eurovisie Songfestival. Het liedjesfestijn vindt dit jaar plaats in Wenen. De voorbereidingen zijn al volop in gang; deze week rijden tachtig vrachtwagens met materieel naar de Oostenrijkse hoofdstad.

Het decorbouwbedrijf heette voorheen Hollandse Handen. In eigen land bouwde het onder meer de podia voor PAUW, Jinek, RTL Late Night en Nieuwsuur. Maar omdat er steeds vaker internationale klussen binnenkomen, is gekozen voor een naam die internationaal klinkt. Unbranded heeft ervaring met grote projecten, zoals de podia voor de MTV Awards in Amsterdam en Glasgow. 'Dat ging om 100 miljoen live-kijkers, bij het Songfestival zijn dat 200 miljoen kijkers', vertelt directeur Gaston van de Poel in een interview aan Radio EenVandaag.

Groot oog
Eind januari haalde Unbranded de klus binnen. De voorbereidingen begonnen meteen. Het podium gaat eruit zien als een groot oog, gemaakt van aluminium buizen. 'Schrik niet: het is 45 meter breed, 20 meter diep en 15 meter hoog. Er zit 40.000 kilo aan aluminum in', aldus Van de Poel. Naast het hoofdpodium bouwt Unbranded ook de commentaarposities en de green room, waar artiesten na hun optreden verblijven.

De halve finales van het Songfestival zijn op 19 en 21 mei, de finale vindt plaats op 23 mei. Namens Nederland strijdt Trijntje Oosterhuis in de eerste halve finale voor een finaleplaats met haar liedje Walk Along. Afgelopen jaar behaalden The Common Linnets namens Nederland de tweede plaats.