HEMA betrekt klanten bij prijsverlaging

Redactie

Met een grootschalige campagne kondigt winkelketen HEMA woensdag een reeks prijsverlagingen aan. Dat doet HEMA door klanten te vragen wat zij beschouwen als 'meest onmisbare' producten. In de komende weken zal de winkelketen de prijzen van honderden van deze gekozen producten dan fors verlagen. HEMA maakte dit woensdag bekend.

Het is volgens het bedrijf in de retailsector niet eerder voorgekomen dat klanten zelf invloed hebben op prijsverlagingen. De prijzenslag maakt onderdeel uit van een vorig jaar ingezette nieuwe strategie. Zo is het assortiment toen aangevuld met nieuwe en lager geprijsde producten zoals kleine cadeautjes, beautyproducten, levensmiddelen en maaltijden. De volgende stap is het verlagen van de prijzen van het basisassortiment, aldus HEMA.

De winkelketen hoopt dat lagere prijzen meer bezoekers naar de winkels lokken en de verkopen stimuleren. HEMA kampt al langer met lage consumentenbestedingen en moeilijke marktomstandigheden. In december maakte het bedrijf bekend dat het nettoverlies in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar was verdrievoudigd tot 14,8 miljoen euro. Dat kwam volgens het bedrijf onder meer door de vernieuwingsoperatie van de 529 winkels in Nederland.

Hoewel het consumentenvertrouwen recentelijk iets is verbeterd, is de koopkracht van veel Nederlanders nog altijd stukken lager dan een aantal jaar geleden. "Klanten zoeken daarom naar goedkope alternatieven en stellen sommige aankopen uit. Ook HEMA merkt dat, aangezien het bedrijf bijna alle huishoudens van ons land als klant mag rekenen'', stelt de winkelketen.