Hippiebusje 65 jaar

Harry

Hét symbool van vrijheid in de jaren zestig en waarschijnlijk het bekendste busje ooit. Het iconische Volkswagenbusje bestaat deze maand 65 jaar.

Het begon als een eenvoudig idee, geschetst in een notitieboekje door de Nederlandse Volkswagen-importeur Ben Pon. Tijdens een bezoek aan de fabriek in het Duitse Wolfsburg in 1947 tekende hij een rechthoekige bestelwagen, op basis van de VW Kever. De bus moest geschikt zijn voor zowel kleine ondernemers als gewone consumenten.

De bedrijfswagen, die in de flowerpowertijd wereldberoemd werd als 'hippiebus' en op platenhoezen van Bob Dylan en The Beach Boys verscheen, werd in 1950 in productie genomen. Van meet af aan was de bus een verkoophit. Aan die populariteit kwam eigenlijk nooit een eind. Het eerste busje, officieel de Transporter type T1, werd geroemd om zijn enorme ruimte, betrouwbare techniek en relatief lage prijs. Met de motor achterin onder de laadvloer weggestopt bleef het busje toch compact.

In de zestiger jaren ontdekten hippies het veelzijdige 'groovy' vervoermiddel. Zij trokken er mee van het ene festival of 'happening' naar het andere. Ook in de surfscene bereikte de VW-bus snel cultstatus. Avonturiers zwierven met de kampeervariant door Europa en de VS. Maar de bus werd ook in uiteenlopende versies ingezet als ambulance, brandweerauto en nieuwswagen voor radio- en televisiezenders.

De klassieke T2 rolde nog maar eind 2013 voor het laatst van de productieband in het Braziliaanse Sao Paulo. De productie moest gestaakt worden omdat het busje, waar geen ABS en airbags in zitten, niet meer voldeed aan de huidige veiligheidseisen.

Tweedehands zijn de busjes nog altijd zeer gewild en worden er flinke bedragen neergeteld voor mooie exemplaren. Eind vorig jaar werd een zeldzaam type uit 1955 in Duitsland geveild voor 235.000 dollar (omgerekend 213.000 euro), het hoogste bedrag ooit voor een VW-busje.

volkswagen
Volkswagen