'KPN-glasvezel postcodecheck incorrect'

Danny

De postcodecheck van de KPN die bepaalt welke glasvezelabonnementen leverbaar zijn, blijkt niet altijd naar behoren te werken. Mensen die 500/500 Mbit hebben aangevraagd krijgen veelal te maken met enorme wachttijden, omdat het systeem wel meldt dat de beloofde snelheid beschikbaar is en dus besteld kan worden, maar dit niet het geval is.

Om de snelheid beschikbaar te maken voor bijvoorbeeld mensen die al een 100/100 Mbit verbinding hebben, moet "in de wijkcentrale een aantal nieuwe kaarten worden geplaatst die ook de capaciteit van 500/500 MB aankunnen", aldus KPN in een reactie. "Dit is in een aantal centrales nog niet gerealiseerd." Ondanks het reeds aanwezig zijn van een glasvezelverbinding lopen de wachttijden dus alsnog enorm op.

De vertragingen met betrekking tot de levertijd kunnen oplopen tot meer dan een maand, waarbij klanten zelf achter de kont van de KPN aan moet zitten. Overigens onsuccesvol. KPN kan "het proces van de kaarten helaas niet versnellen".

Ook het overstappen van een bestaand abonnement van KPN-glasvezel naar een ander abonnement van KPN-glasvezel verloopt niet vlekkeloos.

"Ben je al klant van KPN en wil je extra diensten of sneller internet bestellen? Bestel dan het pakket waarin alles zit dat je wilt, incl. de opties die je nu al in je pakket hebt en wilt houden. Wij zorgen ervoor dat je abonnementen automatisch en naadloos in elkaar over gaan." zo meldt de website. In de praktijk blijkt er verder niets te gebeuren. De klantenservice meldt desgewenst: "Nieuwe bestellingen via de website worden niet verwerkt doordat er reeds een lopend abonnement is."