Overheidscampagne over zorg 'misleidend'

Inolvidable

De reclames van de overheid over veranderingen in de zorg geven een te rooskleurig beeld van de nieuwe regels. Dat meldt de Reclame Code Commissie na een klacht van vakbond FNV Zorg en Welzijn.

Om uit te leggen wat er dit jaar zou veranderen, lanceerde het ministerie van Volksgezondheid eind vorig jaar een radio- en televisiecampagne. De commercial over mevrouw Pietermaai viel niet in de smaak bij de FNV. Pietermaai is slecht ter been en heeft aanvullende ondersteuning nodig. De uitspraak van neef Tyron Pietermaai maakt het spotje volgens de FNV 'misleidend'. "Gelukkig krijgt ze die straks van professionals en haar gemeente.' De gemeente kan deze belofte namelijk niet in alle gevallen garanderen."

De Reclame Code Commissie oordeelde vandaag dat de spotjes inderdaad te ongenuanceerd zijn en de verwachting wekken dat de nieuwe regels een positief effect hebben, terwijl dit niet altijd zo is. Mevrouw Pietermaai krijgt in het spotje pas hulp 'als de zelfredzaamheid is uitgeput'. Volgens de Commissie wordt dit onvoldoende benadrukt. "De commercials schaden het vertrouwen dat de burger moet kunnen hebben op de juistheid en volledigheid van denkbeelden die de overheid verspreidt", aldus de Commissie in haar oordeel. De Reclame Code Commissie heeft de overheid gevraagd niet meer op deze manier te werk te gaan.

Het ministerie van Volksgezondheid is het niet eens met het oordeel van de Commissie dat de spotjes 'te rooskleurig' zouden zijn. Volgens het ministerie geven de commercials sechts een situatieschets van de nieuwe regels. Dit meldt het ministerie in haar betoog bij de Commissie. "De spotjes zijn bedoeld om burgers aan te sporen en zelf informatie in te winnen."

De FNV vindt de  uitspraak 'heel belangrijk'. Corrie van Brenk eist dat de commercials van de campagnewebsite worden gehaald. "De bewindslieden Schippers en Van Rijn moeten zich schamen. En keihard bezuinigen op de zorg, én keihard volhouden dat iedereen de professionele zorg krijgt die hij nodig heeft", aldus Van Brenk.

De Commissie wil de uitspraak nog niet bevestigen, het ministerie kan nog in hoger beroep gaan. De campagne verdwijnt volgens planning begin van deze maand.