Fit For Free past 'onsportieve' voorwaarden aan

Inolvidable

Sportschoolketen Fit For Free heeft zijn voorwaarden aangepast onder druk van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het opzeggen van een abonnement bij Fit For Free was volgens klanten ingewikkeld. Volgens ACM waren de voorwaarden 'onsportief'. Het is de eerste keer dat de keten op de vingers wordt getikt.

Voor Joyce Donat, woordvoerster van de Consumentenbond, voelt dit als een overwinning. Fit For Free staat al jaren bekend als klantonvriendelijk. ''We kregen de afgelopen jaren veel klachten over Fit For Free'', aldus Joyce Donat.

Klachten over sportscholen gaan vaak over het opzeggen van een abonnement. ''Dat wordt vaak lastig gemaakt. Klanten kunnen bijvoorbeeld alleen schriftelijk opzeggen bij het hoofdkantoor. Dit is tegen de regels: opzeggen moet op dezelfde wijze kunnen als aanmelden'', aldus Donat. 

De klachten over Fit For Free gingen vooral om het pasjessysteem. De keten bleef 2,95 euro per maand incasseren wanneer gebruikers het pasje hielden. Er was ook veel onduidelijkheid over de abbonementsprijzen op de website. Fit For Free heeft dit inmiddels aangepast. Volgens de ACM kunnen consumenten hierdoor een betere keuze maken.

De consumentenbond heeft Fit For Free meerdere malen gevraagd klantvriendelijker te werk te gaan. Volgens de bond gaf dit onvoldoende resultaat en werd de toezichthouder ingeschakeld. ''Hopelijk leidt dit tot een fikse afname van het aantal klachten,'' zegt Donat. Fit For Free vindt de uitspraak helder en heeft geen commentaar.