Virtuele safety car in Formule 1 ingevoerd

Peterselieman

In de Formule 1 zal volgend jaar een virtuele safety car ingevoerd gaan worden, zo blijkt uit de publicatie van de definitieve reglementen voor 2015. Reden hiervoor is de zware crash die Jules Bianchi in Japan had en waarbij de Fransman zwaar hersenletsel opliep.

Volgens artikel 41 van de reglementen zal een virtuele safety car ingevoerd worden op momenten dat er een dubbele gele vlag op een bepaalde sectie van een circuit nodig is omdat coureurs of officials naast de baan gevaar lopen, maar er geen algehele safety car nodig is.

Als de virtuele safety car ingesteld wordt zal dit op de borden met VSC aangegeven worden. Coureurs mogen niet naar de pits, tenzij dit voor een bandenwissel is en ze moeten in de sector waar de virtuele safety car is boven een door de FIA gestelde minimum tijd blijven. Coureurs die zich hier niet aan houden worden gestraft.

Mocht de gevaarlijke situatie voorbij zijn dan krijgen de teams een seintje van de FIA, waarna tien tot vijftien seconden later het groene licht op de borden gaat branden. Na dertig seconden zal dit licht weer gedoofd worden.