FIA introduceert puntensysteem voor superlicentie
Het wordt voor coureurs vanaf 2016 moeilijker om hun superlicentie te behalen. Het rijbewijs voor de Formule 1 kan straks alleen behaald worden als een rijder in drie jaar tijd minimaal veertig punten heeft verzameld. Ook moet een coureur minimaal achttien jaar oud zijn en minimaal twee jaar in singleseaters hebben gereden.
Reden voor alle aanpassingen is Max Verstappen. De pas 17-jarige Nederlander maakte een reuzensprong door na zijn titels in de karts via de Europese Formule 3 naar de Formule 1 te gaan. De Limburger komt komend seizoen uit voor Toro Rosso en heeft inmiddels de superlicentie op zak.
Onder het nieuwe systeem zou dit voor Verstappen niet meer lukken. Niet alleen omdat hij te jong is, maar ook omdat hij slechts derde in de Europese Formule 3 is geworden. Hiermee zou hij in het nieuwe systeem twintig punten hebben gekregen, slechts de helft van wat in de toekomst nodig is.
De titel in de Europese Formule 3 geeft wel toegang tot de superlicentie, evenals een kampioenschap in de IndyCars, World Endurance Series, GP2 Series en de toekomstige Formule 2. Ook de nummer twee uit de GP2 en de nummers twee en drie uit de Formule 2 hebben de mogelijkheid om het 'rijbewijs' snel te behalen. Andere coureurs hebben meerdere jaren nodig om hun doel te bereiken, zo blijkt uit berekeningen van Autosport.
Een aantal coureurs zou onder de nieuwe regels niet meteen gehaald hebben. Red Bull-coureur Daniel Ricciardo zou te weinig punten hebben gehad om in 2011 bij HRT in de Formule 1 te debuteren. Ook een half jaartje langer op lager niveau rijden zou de Australiër niet geholpen hebben. Ook onder meer Giedo van der Garde, Jean-Eric Vergne en Paul di Resta zouden tekort zijn gekomen.
Kampioenschap/Positie | 1e | 2e | 3e | 4e | 5e | 6e | 7e | 8e | 9e | 10e |
FIA F2 kamioenschap | 60 | 50 | 30 | 20 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 |
GP2 Series | 50 | 40 | 40 | 30 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 |
FIA F3 Europees Kampioenschap | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 |
FIA WEC (alleen LMP1) | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 |
IndyCar | 40 | 30 | 15 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 1 |
GP3 Series | 30 | 20 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 0 |
Formule Renault 3.5 | 30 | 20 | 15 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 |
Japans Super Formula | 20 | 7 | 5 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 |
Nationale F4 kampioenschappen | 10 | 7 | 5 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nationale F3 kampioenschappen | 10 | 7 | 5 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Formule Renault (EuroCup, ALPS of NEC) | 5 | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |