Bezoek aan arthousebioscopen in de lift

Daan de Witte (daan1601)

De arthousebioscopen en filmhuizen in Nederland hebben een goed jaar achter de rug. Na een lichte daling in 2013 steeg het aantal bezoekers in deze zalen het afgelopen jaar weer met drie procent.

"Veel arthouses hebben erg veel geïnvesteerd in de kwaliteit van hun theater", legt voorzitter Hajo Binsbergen van de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs uit. "Dat zie je terug in de bezoekcijfers. Bovendien waren er meerdere titels die wekenlang volle zalen trokken."

Titels die het in de arthouses heel goed deden waren het veelgeprezen coming of age-epos Boyhood, de komedie The Grand Budapest Hotel en de Nederlandse film Dorsvloer vol Confetti. Die laatste titel is overigens een uitzondering: de Nederlandse arthouseproducties weten nog steeds heel moeilijk een publiek te vinden.

Het bezoekersaantal in de bioscopen bleef nagenoeg gelijk in vergelijking met 2013. In totaal werden in 2014 in Nederland 30,8 miljoen kaartjes verkocht.