Kleine F1-teams willen weer met Ecclestone praten

Peterselieman

De kleinere Formule 1-teams willen komend weekend tijdens de slotrace van het seizoen in Abu Dhabi om tafel met Formule 1-baas Bernie Ecclestone. Ze leken een extra vergoeding te krijgen voor het rijden in de F1, maar de 84-jarige Brit veegde dit voorstel vorige week resoluut van tafel.

Lotus, Force India en Sauber verkeren al enige tijd in de financiële problemen door de hoge kosten in de Formule 1. Marussia is al failliet, terwijl het onder curatele staande Caterham alleen met crowdfunding de laatste race van het seizoen in Abu Dhabi kan halen. Enkele weken geleden leek er een financiële compensatie in de maak te zijn voor de kleinere teams, maar deze is in Brazilië van tafel geveegd. In plaats daarvan kwamen plannen als de Super GP2 en klantenauto's ter sprake.

Force India vice-teambaas Bob Fernley is dan ook niet blij met Ecclestone, zo laat hij aan Autosport weten. "We hebben aan onze eerdere gesprekken een positief gevoel overgehouden in de zin dat we het gevoel hebben dat er constructieve gesprekken gevoerd kunnen worden, maar in Brazilië is ons duidelijk geworden dat de Formule 1 de kant op wil van klantenauto's of een 'Super GP2'-divisie."

Fernley vulde aan dat hij de roep om een betere kostenverdeling zag als een soort van noodkreet. De topteams willen de kosten niet reduceren, waardoor het herverdelen van de inkomsten de andere optie is. Force India ziet het liefst aan beide kanten zaken veranderen. De Brit weet dat zijn team gebonden is aan het vorig jaar getekende Concorde Agreement, maar zegt destijds alleen maar getekend te hebben omdat er geen andere optie was en zijn team niet in een goede onderhandelingspositie verkeerde.

Volgens Force India hebben Ecclestone met het Formula One Management en de zes grote teams vertegenwoordigd in de F1 Strategy Group een 'dubieus kartel' gevormd. "De FOM en grote teams reguleren de sport, terwijl de FIA machteloos is. Dat is recentelijk wel gebleken, toen de FIA kostenbesparing wilde doorvoeren, maar de F1 Strategy Group het afschoot." Daarom moet in Abu Dhabi weer gesproken worden over een andere verdeling van de inkomsten, omdat de problemen van structurele aard lijken te zijn.