Betere verkoop Puma leidt niet tot meer winst

Redactie

Puma heeft in het derde kwartaal meer schoenen, kleding en accessoires verkocht. Door toegenomen kosten en negatieve wisselkoerseffecten werd desondanks minder winst geboekt. Dat meldde het Duitse sportmerk vrijdag.

De winst in het derde kwartaal bedroeg 29 miljoen euro, terwijl het merk vorig jaar nog 53 miljoen euro had overgehouden. Het operationeel resultaat kromp eveneens, van 80 naar 46 miljoen euro.

Doordat de kledingfabrikant wel meer verkocht, steeg de omzet met 6,4 procent naar 843 miljoen euro. Voor het eerst in zeven kwartalen verbeterden de verkoopcijfers van Puma's schoenendivisie, met twee procent. In alle regio's waar Puma actief is, verkocht het merk meer. Dat gold ook voor de kledingtak en accessoireafdeling.

De operationele kosten stegen naar 349 miljoen euro. Puma gaf meer uit aan marketing. Al met al presteerde het bedrijf volgens topman Bjørn Gulden 'beter dan verwacht'. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten bedroeg de omzet ruim 2,2 miljard euro, 2,4 procent meer dan vorig jaar.