'Groeimarkten belangrijker voor export dan gedacht'

Redactie

Consumenten uit snelgroeiende economieën zoals China en de Verenigde Staten zijn belangrijker voor de Nederlandse export dan gedacht. Het belang van de Duitse en Belgische consument is daarentegen minder groot dan veelal wordt aangenomen. Dat stelt het economisch bureau van ING vrijdag in een onderzoek naar de export van Nederland.

Hoewel Nederland heel veel producten exporteert naar België en Duitsland blijft slechts een fractie van die uitvoer ook daadwerkelijk in die landen achter. In het gros van de gevallen gaat het om halffabricaten die in Duitsland of België worden verwerkt tot eindproducten. Die eindproducten worden vervolgens geëxporteerd.

Om te kijken welke landen belangrijk zijn voor de Nederlandse export is het volgens ING dus niet zinvol om naar de exportwaarde te kijken, omdat die geen onderscheid maakt tussen de halffabricaten en eindproducten. De economen stellen daarom voor om te kijken naar de waarde die aan een product wordt toegevoegd.

Met die bril op is Duitsland overigens nog steeds de grootste exportpartner van Nederland, met veertien procent van alle uitvoer. Dat is echter veel minder groot dan wanneer wordt gekeken naar exportwaarde. Dan is Duitsland goed voor een kwart van alle export.