Compensatieregeling voor alle gedupeerden DSB

Redactie

De compensatieregeling voor gedupeerde klanten van de failliete DSB Bank is alsnog algemeen verbindend verklaard. Dat heeft het gerechtshof in Amsterdam dinsdag bepaald. Eerder vond het hof de regeling die de curatoren van de bank van Dirk Scheringa hadden bedacht nog te min.

De curatoren hebben de regeling de afgelopen maanden aangepast. Zo krijgen klanten meer rente over de vergoeding die wordt geboden. Het hof is van mening dat de nu opgetuigde regeling redelijk is. De eerdere versie, waarover in mei was geoordeeld, was volgens de rechters niet goed genoeg voor DSB-klanten die een koopsompolis hadden gekocht of voor klanten aan wie te hoge leningen waren aangesmeerd.

De algemeenverbindendverklaring betekent dat alle gedupeerden in aanmerking komen voor een vergoeding. Klanten die het niet met de regeling eens zijn, kunnen dat nog wel binnen zes maanden aangeven en zo eventueel een betere compensatie afdwingen. Na die periode is dat niet meer mogelijk.

De regeling geldt voor mensen die bijvoorbeeld een koopsompolis, een beleggingsverzekering of een lening hadden afgesloten bij DSB. De vergoeding kent geen maximum en de hoogte verschilt per klant en per product. De compensatie wordt verrekend met bedragen die klanten nog hebben openstaan bij de bank. In andere gevallen wordt de klant schuldeiser van de bank. Betaling is dan afhankelijk van de afwikkeling van het faillissement.

De compensatieregeling werd in 2011 opgesteld door de curatoren in samenspraak met belangenorganisatie en verzekeraars. Het algemeen geldend laten verklaren van de regeling moet het sluitstuk worden van het faillissement van DSB. De bank van oprichter Dirk Scheringa ging in 2009 failliet.

Dirk Scheringa (Novum)
Dirk Scheringa (Novum)