'AIVD moet Nederlandse luchtvaart meer helpen'

Redactie

De Nederlandse inlichtingendiensten AIVD en MIVD zouden actief moeten zoeken naar informatie op routes waarop Nederlandse vliegtuigmaatschappijen vliegen. Dat heeft voorzitter van de European Cockpit Association (ECA) Nico Voorbach dinsdagavond gezegd in Nieuwsuur.

Voor rampvlucht MH17 van Malaysia Airlines en de KLM waren de beide luchtvaartmaatschappijen volgens Voorbach niet goed genoeg geïnformeerd. Andere maatschappijen meden juist het gebied boven Oekraïne waar de vlucht neerstortte. "Grote landen hebben grote veiligheidsdiensten die onderzoek kunnen doen naar de hele wereld wat wel en wat niet veilig is en andere landen moeten het met minder doen", stelt Voorbach.

De ECA wil daarom ook dat die informatie wordt gedeeld. "Zodat kleine landen, kleine luchtvaartmaatschappijen dezelfde risicoanalyse kunnen maken over een gebied."

Verder stelt Voorbach dat de AIVD en MIVD niet structureel informatie uitwisselen met de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. "Ik begrijp dat dat niet automatisch gebeurt. Wel kunnen er vragen gesteld worden aan diensten. Maar de AIVD of MIVD zoeken dus niet actief naar informatie op routes waar bijvoorbeeld KLM, Arke of Transavia vliegt."

Een Nederlands vliegtuig is volgens Voorbach echter Nederlands grondgebied. "Ik denk dat ze dat moeten doen. Dat ze actief moeten zoeken voor het beschermen van het Nederlandse grondgebied. En een vliegtuig waar ook ter wereld het vliegt is Nederlands grondgebied. Ik denk dat dat een vraag voor de politiek is."