TMG ziet meer kansen om in kosten te snijden

Redactie

Telegraaf Media Groep (TMG) kan veel kosten besparen door de verschillende mediatitels beter te laten samenwerken. De besparingen die al eerder waren ingezet hebben te weinig opgeleverd. Dat schrijft de uitgever achter De Telegraaf en Metro vrijdag bij de cijfers over de eerste negen maanden.

De opbrengsten van TMG kwamen tussen januari en september uit op 374,9 miljoen euro, een daling van 5,7 procent. Het operationeel resultaat zonder eenmalige lasten (EBITDA) dook 17,4 procent omlaag naar 30,9 procent.

Volgens het concern ligt het eerder ingezette kostenbesparingsprogramma van 120 miljoen euro op schema. De opbrengsten vallen echter toch tegen en zijn bovendien onvoldoende om de winst te laten stijgen. "De opbrengsten uit printactiviteiten blijven achter en de kosten van de promotionele acties die in het verleden zijn gehouden om de oplagen te stimuleren wegen niet op tegen de opbrengsten van die acties", licht topman Geert-Jan van der Snoek toe.

Van der Snoek werd in juli aangesteld als nieuwe topman. Met zijn nieuwe team werkt hij momenteel aan 'een koers voor de langere termijn'. Omdat zijn mediabedrijf al veel maakt, ziet hij besparingskansen als de verschillende titels die content meer gaan uitwisselen.

De topman ziet ook kansen om een voortrekkersrol te gaan spelen in de markt voor online mediagebruik, aangezien steeds meer consumenten papieren media links laten liggen en de adverteerders hen volgen. "Er zijn veel nieuwe initiatieven genomen om de digitale positie te versterken. De digitale proposities van TMG zijn echter tot nog toe onvoldoende om de teruggang in print op te vangen."

Van der Snoek laat weten na zijn eerste drie maanden ook intern nog veel kostenbesparingsmogelijkheden te zien. "Het kostenbewustzijn van de onderneming, de focus en executiekracht, en de efficiency van processen en systemen moeten beslist naar een hoger niveau."