Stad of gehucht in Cities: Skylines

Wouter (2dope)

Colossal Games, de ontwikkelaar bekend van de simulatiegames Cities in Motion, is een nieuw ambitieus project gestart: Cities: Skylines. In de game moet het mogelijk zijn om een gebied van maar liefst 36 vierkante kilometer vol te bouwen, geheel op je eigen manier.

De vorige twee projecten van Colossal waren vooral business simulation-games met een focus op openbaar vervoer. Colossal en Paradox zien echter een kans in de categorie stedenbouwsimulatiegames, voornamelijk vanwege het feit dat de jongste telg uit de Sim City-serie behoorlijk flopte. In de reveal trailer (onderaan dit artikel) krijgt Sim City 2013 nog een trap na met de woorden "Play Offline", refererend aan het always-online-mechanisme van die game.

In Cities: Skylines moet het mogelijk zijn om geheel naar eigen smaak het land te vullen met decoratie. Een netwerk van kleine dorpjes, een verzameling van boerderijen of een kolossale metropool; alles is mogelijk. De stad moet levendig zijn, zo kan je een willekeurige inwoner volgen, kijken waar hij werkt, woont, en hoe zijn economische status en gezinssamenstelling zich ontwikkeld.

Het ambitieuze van het project zit hem in het ontwikkelteam: Colossal Order bestaat uit slechts negen medewerkers. Veel elementen, zoals graphics/art, worden uitbesteed aan derde partijen en Colossal is tevens op zoek naar nieuwe medewerkers.

Ondanks dat de Cities in Motion-games geen uitblinkers waren, heeft Colossal altijd gezegd dat ze uiteindelijk meer wilden doen dan alleen stedelijke infrastructuur. Colossal's topvrouw Mariina Hallikainen zegt daar het volgende over: "We've always, always thought that this is what we'd end up doing, for years I've been telling Paradox that they needed to give us enough money to make a bigger game than Cities in Motion. Now, they finally have."

Cities: Skylines staat gepland ergens voor het eerste of tweede kwartaal van 2015 en lijkt volgens de officiële website vooralsnog alleen uit te komen voor pc (Steam).