Zware klappen voor bierbrouwers door sluiting cafés

Redactie

Bierbrouwers hebben het zwaar te verduren nu het aantal cafés steeds verder afneemt. De Telegraaf schrijft maandag over een 'veldslag'. In vijf jaar tijd is het aantal cafés gedaald van 8400 naar 7200 terwijl Nederland in 2001 nog elfduizend cafés telde.

Brouwerijen proberen daarom te redden wat er te redden valt en komen volgens de krant met 'uiterst concurrerende contractaanbiedingen'. Met name Heineken zou de brouwerij- en caféwereld op scherp zetten.

De marktleider zag in vijf jaar tijd het aantal verkooppunten in de horeca met tien procent teruglopen en krijgt daarmee de zwaarste klappen. Het merk is volgens bureau Datlinq echter nog wel marktleider in tien van de twaalf provincies.

Het bureau spreekt in De Telegraaf van een 'vechtmarkt' waarbij ondernemers profiteren van de strijd om die biertap. Een nieuw contract kan momenteel honderden tot duizenden euro's per jaar voordeel opleveren.

De bierbrouwers hebben echter niet alleen last van de daling van het aantal cafés. Ook de toenemende consumptie van wijn en de economische crisis spelen een rol.