Nog geen Uber-chauffeurs beboet

Redactie

Er zijn nog geen boetes uitgedeeld aan automobilisten die in Amsterdam via de nieuwe dienst van Uber ritjes aanbieden. De Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) waarschuwde vorige week dat deze chauffeurs worden gezien als snorders en dat ze op flinke boetes kunnen rekenen, maar er is nog niemand beboet.

Hoewel de aankondiging deed vermoeden dat de eerste boetes snel zouden volgen blijkt de praktijk weerbarstiger. "Het is een redelijk nieuw fenomeen en we onderzoeken nog met het Openbaar Ministerie hoe we dit het best kunnen aanpakken", zegt een ILT-woordvoerder woensdag.

"Je reinste flauwekul", reageert taxisecretaris Hubert Andela van branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer op die uitleg. "Het zijn gewoon snorders en dus kun je ze beboeten." De inspectie ziet de Uber-chauffeurs ook als snorders, maar wil volgens de woordvoerder eerst alles goed afgestemd hebben voor verdere stappen worden genomen.

Zo wordt ook nog altijd bekeken of proces-verbaal tegen Uber kan worden opgemaakt. Ook een proces behoort volgens de woordvoerder tot de mogelijkheden die worden overwogen.

De taxiritten van Uber worden sinds vorige week woensdag in Amsterdam aangeboden. Iedereen met een auto kan zich aanmelden om chauffeur te worden en wordt eerst door het bedrijf gekeurd. Wie door de keuring komt, kan via een app besteld worden als chauffeur.

Andela zegt niet verbaasd te zijn dat nog geen boetes zijn uitgedeeld. "Uber komt zelf met gigantische klantenaantallen, maar onze leden merken er nauwelijks wat van. Wij vermoeden dat Uber in werkelijkheid überklein is. De kans dat je bij een controle op snorders een Uber-chauffeur tegenkomt is waarschijnlijk heel klein."

Het is volgens Andela dan ook niet zo dat de Nederlandse taxiwereld geschokt heeft gereageerd op de komst van Uber. "Wij zijn al sinds 2002 aan concurrentie gewend. Om taxichauffeur te worden hoef je alleen een diplomaatje te halen en dan kun je aan de slag."

Wel is vanuit de branche geklaagd dat Uber-chauffeurs geen erkend diploma hebben en dat hun passagiers niet verzekerd zijn. Daarmee zou sprake zijn van oneerlijke concurrentie, wat voor de inspectie aanleiding was onderzoek in te stellen.

In het buitenland leidde de komst van Uber eerder dit jaar tot felle protesten van gediplomeerde taxichauffeurs, maar in Nederland is het daar niet van gekomen. In Brussel is de dienst inmiddels verboden. Dat verbod leidde tot een felle reactie van eurocommissaris Neelie Kroes (VVD), die Uber ziet als een welkome aanvulling. Het verbod zou juist prijsafspraken in de hand werken.

Ook wijst de secretaris op het mislukken van eerdere initiatieven die gelijkenissen tonen met Uber. "Ik wil niet zeggen dat het een keizer zonder kleren is, want op het gebied van pr kunnen wij nog wel wat van ze leren. Daarom noem ik het liever een keizer in ondergoed."