'Gamen nauwelijks invloed op scholier'

Wouter (2dope)

Uit Brits onderzoek blijkt dat gamen weinig invloed heeft op scholieren. De respondenten die weinig games spelen bleken iets tevredener te zijn met hun leven en iets meer sociale vaardigheden te bezitten, maar het verschil is klein.

Doctor Andrew K. Przybylski onderzocht ongeveer 5000 Britse scholieren met een leeftijd tussen de tien en vijftien jaar. Het doel was te onderzoeken in hoeverre de hoeveelheid tijd gespendeerd aan gamen invloed heeft op positieve of negatieve psychosociale veranderingen.

Uit het onderzoek blijkt dat de relatie tussen hoeveelheid gamen en psychosociale aanpassing klein maar significant is. Er wordt verder weinig gezegd over eventueel oorzaak en gevolg. Er is alleen geconstateerd dat kinderen die weinig gamen sociaal een klein beetje beter aangepast zijn en minder moeite hebben met vriendschappen. Verder zegt Przybylski dat gamen sowieso weinig invloed heeft op kinderen. Zaken als familieomstandigheden, relaties op school en de materiële situatie zijn veel belangrijker.

Het onderzoek werd uitgevoerd met behulp van verschillende vragenlijsten om uiteenlopende facetten te kunnen meten, zoals hoe lang kinderen per dag gamen en hoe 'aangepast' zij zich gedragen. Het onderzoek wordt volgende week gepubliceerd in het Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift Pediatrics.