FIA: Vonken in 2015 niet alleen voor de show

Peterselieman

In de Formule 1 wordt vanaf 2015 met titanium skidblocks onder de auto's gereden. Aangenomen werd dat deze bedoeld waren voor de show, omdat ze regelmatig vonken, maar autosportfederatie FIA bezweert dat ze ook vanwege veiligheids- en technische redenen ingevoerd worden.

De auto's zijn uitgerust met een tien millimeter dikke houten plank onder de auto die na afloop van de race minimaal negen millimeter dik moet zijn. Omdat de punten waar gemeten wordt bekend zijn plaatsen de teams rond die punten metalen blokken, de zogenaamde skidblocks, om de slijtage te beperken. Momenteel zijn die blokken van hard metaal gemaakt zodat ze nauwelijks slijten.

Dit heeft als nadeel dat als er een stukje afbreekt dit meteen gevaarlijk kan worden. Volgens de FIA heeft dit in België al twee lekke banden veroorzaakt, maar een splinter kan meer schade veroorzaken. Daarom is ingegrepen. Het gewicht van de titanium blokken is een derde lager van van de huidige blokken, waardoor bij loskomen de schade minder groot is. Ze slijten twee tot 2,5 keer zo snel als de huidige blokken, waardoor de rijhoogte van de auto iets omhoog moet. Derde en laatste voordeel is dat de blokken meer vonken geven, iets wat voor iets meer spektakel kan zorgen.