'FIFA struint Twitter af om ongeoorloofde reclame'

Thom Puiman (Juicyhil)

De FIFA speurt op Twitter naar commerciële partijen die het logo van het wereldkampioenschap in Brazilië gebruiken zonder dat zij daar recht op hebben. De wereldvoetbalbond lichtte Twitter in over zes nieuwswebsites en retailers die het officiële logo van het toernooi voor commercieel gewin gebruikten op het microblog. Dat schrijf het Britse Marketingweek.

Twitter heeft in de voorwaarden staan dat een account gesloten kan worden als het misbruik maakt van de regels. Hoewel Twitter niet wil bevestigen dat het actie heeft ondernomen naar aanleiding van de klacht, blijken vier van de zes overtreders de ongeoorloofde reclame te zijn verwijderd van het sociale medium.

De FIFA hanteert strenge regels om de handelsmerken, die zijn voorbehouden aan partners als Adidas en Coca-Cola, te beschermen. Bedrijven mogen logo's, slogans, mascottes en merknamen van de bond niet voor commerciële doeleinden in verband brengen met het eigen merk. De FIFA geeft aan dat wereldwijde handhaving van de regels niet eenvoudig is.