Supermarkten halen respectclaim van kip

Thom Puiman (Juicyhil)

Op kippen die met negentien per vierkante meter werden gehouden worden bij supermarkten Dirk en Dekamarkt geen Kies Bewust-logo's meer geplakt. Dat meldt Wakker Dier zaterdag. De stichting schrijft blij te zijn met de stap omdat het logo met bijschrift 'met respect voor mens, dier en milieu' pure misleiding zou zijn.

Het respect voor dieren is volgens de stichting ver te zoeken. Deze kippen werden eerder door de supermarkten aangekondigd als 'de kip van morgen'. Ze hebben het volgens Wakker Dier echter nauwelijks beter dan plofkippen, die met 21 per vierkante meter worden gehouden.

Wakker Dier bestempelde deze kippen daarom als 'flopkippen' omdat er nauwelijks iets is veranderd. De stichting vindt dat alle kip in supermarkten minstens een Beter Leven-ster van de Dierenbescherming moet hebben. Dirk en Dekamarkt verkochten kip met dit keurmerk, maar deze kip werd vervangen door de 'kip van morgen'. Wakker Dier wil dat dit besluit wordt teruggedraaid.

Het Kies Bewust-logo zit ook op de boerenscharrelkip en op de biologische kip die de supermarkten verkopen, maar daar staat het volgens Wakker Dier terecht op. Supermarkten zouden moeten stoppen met het goedpraten van de 'flopkip' en zich meer in moeten spannen om over te schakelen op diervriendelijkere kip.