Rover: treinchaos door 'veiligheidsmanie' onnodig

Harry

Het platleggen van het treinverkeer in een groot deel van Noord-Holland dinsdagavond was overdreven en onnodig. Dat stelt reizigersvereniging Rover woensdag. Volgens de organisatie lijkt het alsof de 'veiligheidsmanie' steeds grotere proporties aanneemt.

Telefooncontact met de machinist is wat Rover betreft niet per se nodig omdat de seinen ervoor zorgen dat het treinverkeer veilig verloopt. "In de afweging die hier is gemaakt zien we de heersende fixatie terug op een absoluut maximale veiligheid ten koste van alles", foetert Rover.

"Het is dezelfde, haast maniakale focus op veiligheid die er sinds begin dit jaar toe leidt dat Prorail buiten de afgesproken onderhoudsuren het treinverkeer vaker dan ooit plat legt voor spoedreparaties", aldus Rover. Dit jaar gebeurde dat al zeventig keer.

Rover concludeert daaruit dat het spoor in een gevaarlijke staat van onderhoud verkeert of dat de veiligheidsmanie steeds grotere proporties aanneemt. Beide zijn zeer verontrustend, zegt de reizigersclub.

Prorail zei woensdagochtend, kort na eenzelfde storing rond Den Haag, dat zonder communicatie tussen de machinisten en de verkeersleiding niet te rijden is. Het treinverkeer kan anders niet gewaarschuwd worden voor bijvoorbeeld omgevallen bomen of kinderen langs het spoor.

Door de storing van dinsdagavond konden veel mensen niet naar huis. Verbindingen tussen Amsterdam, Alkmaar, Haarlem, Enkhuizen en Den Helder lagen gedeeltelijk of helemaal plat.

Rover spreekt van 'een zwarte dag op het spoor'. Volgens de vereniging zijn tienduizenden mensen gedupeerd. "Tot laat in de avond hadden reizigers last van uitgevallen treinen en liepen er mensen op stations te dolen op zoek naar een trein die hen wel thuis kon brengen."

De NS moet als eerste aanspreekpunt voor klanten ruimhartig omgaan met compensatievragen van reizigers die kosten hebben gemaakt voor bus of taxi, vindt Rover. De NS kan die vervolgens doorspelen naar Prorail.