'Mansveld moet hsl-dossier behouden'

Redactie

De oproep van Tweede Kamerlid Sander de Rouwe (CDA) om het dossier van de hogesnelheidslijn weg te halen bij staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) krijgt weinig bijval van de andere partijen in de Tweede Kamer. De PvdA en SP zien er niets in.

De jongste problemen met de Intercity Direct tussen Amsterdam en Breda vormt de aanleiding van het pleidooi van de CDA'er om minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem (PvdA) verantwoordelijk te maken voor het dossier. "Die voelt als aandeelhouder van de NS de hsl-pijn direct in de portemonnee", zei De Rouwe in De Telegraaf. "Dat is voor de verhoudingen in het kabinet misschien niet leuk, maar wel voor de reiziger en die is net even belangrijker."

De Rouwe oogst vooral kritiek met zijn voorstel. SP-Kamerlid Farshad Bashir ziet er niets in. "Sander de Rouwe is bezig met NS-bashen. Het is hem niet te doen om de reiziger. Hij wil de hsl verkopen aan het buitenland", reageert hij. Bashir stelt verder dat de NS een 'prima alternatief' heeft opgezet om de rommel op te ruimen van onder anderen Mansvelds voorganger, oud-CDA-minister van Verkeer Camiel Eurlings.

"Het is goed dat gisteren de veiligheid van de treinen gecheckt is", laat Duco Hoogland (PvdA) weten in een reactie. "Vandaag rijden ze alweer. Sander de Rouwe oordeelt wat te snel denk ik." Mansveld wil niet reageren op het voorstel van de CDA'er.

De NS haalde zette dinsdag de Intercity Direct, de nieuwe naam van het besmette merk Fyra, aan de kant vanwege technische problemen. Dat gebeurde op advies van de fabrikant Bombardier omdat er problemen waren met de stroomafnemer van een van de locomotieven van het type Traxx. Uit voorzorg werden alle locomotieven meteen geïnspecteerd.

Inmiddels zijn genoeg locomotieven weer vrijgegeven om de 'Intercity Defect' woensdag een uursdienst te rijden. Een woordvoerder van Mansveld laat weten dat de NS druk bezig is met de inspectie van de overige treinstellen. Zodra meer locomotieven zijn goedgekeurd, wordt de dienstregeling weer uitgebreid naar eens per halfuur.