'Kwaliteit school is meer dan cijfers alleen'

Redactie

De kwaliteit van een school mag niet slechts worden afgeleid uit de meetbare ontwikkeling die leerlingen in hun schoolcarrière doormaken. Dat stelt de Onderwijsraad in een advies dat maandag is aangeboden aan minister van Onderwijs Jet Bussemaker (PvdA) en staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker (VVD).

Steeds meer scholen houden de vorderingen van hun leerlingen bij. Zo kunnen scholen hun zogeheten 'toegevoegde waarde' bepalen. Bussemaker en Dekker zien de voordelen, maar vrezen ook dat het onderwijs zich te veel kan gaan blindstaren op het toetsen van kennis alleen. Mede op aandringen van de Tweede kamer vroegen ze de Onderwijsraad daarom begin januari om advies.

De Onderwijsraad concludeert nu dat het systematisch bijhouden van de ontwikkeling die kinderen doormaken én de bijdrage die scholen daaraan leveren, een goede manier is om de kwaliteit van het onderwijs op scholen te verbeteren. Maar het gaat te ver om daar ook een oordeel over de kwaliteit van de school als geheel aan te verbinden. Scholen moeten ook beoordeeld worden op de bredere ontwikkeling van een kind - zoals het aanleren van sociale vaardigheden en zelfstandig werken.

In het advies pleit de raad er daarom voor dat scholen gegevens over de leerprestaties van hun leerlingen vooral gebruiken om inzicht te krijgen in de resultaten van hun eigen manier van lesgeven. Wanneer een bepaalde klas bijvoorbeeld heel goed scoort in rekenen, kunnen leraren op andere scholen hiervan leren.

Verder pleit de Onderwijsraad ervoor dat scholen ook bij inspectie meer ruimte krijgen om inzichtelijk te maken hoe zij bijdragen aan de bredere ontwikkeling van een kind. Ook zouden ze de ruimte moeten krijgen om uit te leggen waarom hun prestaties soms achterblijven bij die van andere scholen.