Williams verkoopt hybride tak

Peterselieman

Williams heeft haar hybride tak Williams Hybrid Power Limited verkocht aan GKN Land Systems Limited. Het voor ettenlijke miljoenen euro's verkochte bedrijf zal nu doorgaan onder de naam GKN Hybrid Power.

Williams wil zich naar eigen zeggen puur op de racerij richten en in die strategie past het onderdeel Hybrid Power niet. Dit bedrijf is in 2010 ontstaan nadat Williams voor de Formule 1 het Kinetic Energy Recovery System met een vliegwiel ontwikkelde. Deze techniek haalde de F1-races uiteindelijk niet, maar wel de op Le Mans winnende Audi R18 e-tron quattro en diverse straatauto's. Ook wordt samengewerkt met Alstom om het in trams in te bouwen.

GKN moet de vliegwieltechnologie commercieel verder uit gaan bouwen, waarbij ook flink gemikt zal gaan worden op het openbaar vervoer. Door remenergie op te slaan en dit bij het optrekken weer vrij te geven kan veel brandstof bespaard en emissiereductie bereikt worden.

Williams zal ook in de toekomst van de deal blijven profiteren, want het bedrijf uit Grove krijgt een deel van de opbrengst toekomstige verkopen en licentieinkomsten. Het betekent niet het einde van de Britten op deze markt, want Williams Advanced Engineering zal met het oog op Formule 1, maar ook daarbuiten technieken blijven ontwikkelen om energie te besparen.

Audi gebruikt hybride technologie op Le Mans (Pro Shots/DPPI)