Uitzendmarkt groeit gestaag door

Redactie

De inkomsten van uitzendbureaus zijn tussen de laatste week van januari en de voorlaatste week van februari verder gestegen. De omzet van de uitzendbranche steeg in die periode met vier procent ten opzichte van dezelfde weken vorig jaar. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van branchevereniging ABU.

De omzetten van uitzendbureaus stijgen daarmee in het zelfde tempo als in de eerste vier weken van het nieuwe jaar. Ook het aantal uitzenduren steeg in de meest recente meetperiode flink, met vier procent op jaarbasis. In de eerste weken van 2014 was dat nog een toename van drie procent.

Vooral uit de technische sector wisten uitzendbureaus veel meer geld te slepen. Hun omzet nam daar toe met zeven procent ten opzichte van vorig jaar. Dat is een veel sterkere stijging dan de omzetgroei van twee procent in de voorgaande meetperiode. Het aantal uren steeg daar met acht procent, tegen drie procent in de eerste weken van het jaar.

Het presteren van de uitzendbranche loopt doorgaans vooruit op ontwikkelingen in de rest van de economie. Wanneer de economie aantrekt, grijpen veel bedrijven namelijk eerst terug op de flexibele uitzendkrachten. Als het herstel voortduurt, worden die krachten vervolgens vervangen door werknemers die rechtstreeks in dienst zijn.