ING wil betalingsgedrag verkopen

static

ING wil bedrijven informatie verkopen over betalingsgedrag van klanten van de bank. Met die informatie kunnen bedrijven veel gerichter advertenties aanbieden. Dat zegt directeur Particulieren bij ING Hans Hagenaars maandag in het Het Financieele Dagblad. Dit jaar begint de bank met een proef onder enkele duizenden vrijwillige proefpersonen.

ING wil met het project inspelen op de mogelijkheden die online bankieren biedt. "ING doet het meeste betalingsverkeer in Nederland. We weten niet alleen waaraan mensen hun geld uitgeven, maar ook waar ze dat doen", zegt Hagenaars in de krant.

De bank heeft al een team samengesteld dat klantgedrag moet analyseren. In totaal heeft ING 4,2 miljoen klanten. Waarschijnlijk moeten bedrijven gaan betalen voor de informatie. Er zou al veel belangstelling vanuit het bedrijfsleven zijn.

Geen bank in Europa heeft nog een dergelijke dienst ontwikkeld, maar in de Verenigde Staten zijn er al wel voorbeelden van 'customer intelligence'. ING beseft dat de plannen hoogstwaarschijnlijk tot discussies over privacy zullen leiden. "Daar zal lawaai over worden gemaakt, dat weten we. We moeten dan ook ruim binnen de grenzen blijven van wat de maatschappij accepteert", aldus Hagenaars.