'Ferrari moet sterker omhulsel turbo bouwen'

Peterselieman

Wat is de Formule 1 zonder relletjes? Na de motorische problemen bij Renault is nu Ferrari aan de beurt. De rivaliserende bouwers zouden namelijk eisen dat de Italianen de turbo in een steviger omhulsel moet stoppen. Deze is nu drie kilogram lichter dan die van de anderen.

Dit komt door een lichtere uitvoering van het deksel, iets dat door autosportfederatie FIA toegestaan is. Renault en Mercedes eisen dat Ferrari uit oogpunt van veiligheid verstevigingen toepast. Volgens Auto Motor und Sport-journalist Michael Schmidt heeft Ferrari voor een andere oplossing gekozen door bij het minste of geringste teken van een storing de turbo al uit te schakelen. Hierdoor is drie kilogram bespaard die elders op de bolide weer ingezet kan worden.

De homologatie van de nieuwe aandrijflijn is op 28 februari, waardoor de andere merken de door Ferrari gekozen oplossing niet meer kunnen kopiëren. Ze dreigen daarom met een protest in Australië, omdat een licht deksel van het omhulsel van de turbo niet veilig zou zijn. Ferrari zou het deksel nu voor de zekerheid toch iets willen verstevingen.