Telefonist meldkamer hoeft geen Fries te spreken

Redactie

Telefonisten van de Meldkamer Noord-Nederland in Drachten hoeven niet allemaal Fries te kunnen spreken. Dat heeft het bestuur van de Friese veiligheidsregio besloten, meldt een woordvoerder vrijdag. De belangenorganisatie Ried van de Fryske Beweging had voor meertalige medewerkers gepleit.

Het verplichten van medewerkers tot het spreken van Fries zou volgens het bestuur kunnen leiden tot discriminatie. Wel wordt geïnventariseerd of telefonisten die geen Fries spreken, dit willen leren. De cursus moet vervolgens buiten werktijd worden gevolgd.

De Ried van de Fryske Beweging bracht zijn advies uit na enkele taalgerelateerde incidenten bij de meldkamer. In dat advies werd gepleit voor meertalige medewerkers, of voor een keuzemenu waarbij bellers naar de meldkamer aan het begin van het gesprek kunnen aangeven welke taal ze willen spreken.

Burgemeester Crone had gevraagd op een rijtje te zetten hoe nieuwe incidenten konden worden voorkomen. De zegsman van de veiligheidsregio kan niet zeggen of nu wordt nagedacht over andere oplossingen. In het advies van de Friese belangenorganisatie werd behalve voor meertalige telefonisten of een keuze menu ook gepleit voor onder meer een tweetalige website en voor berichten op sociale media in het Nederlands en het Fries.

Op de meldkamer is altijd minimaal een persoon aanwezig die Fries verstaat en/of spreekt, zo zei burgemeester van Leeuwarden en voorzitter van de Veiligheidsregio Fryslân Ferd Crone eind 2012. Bellers die hun verhaal alleen in het Fries kunnen of willen doen, kunnen dus een Friessprekende telefonist aan de lijn krijgen.

De Meldkamer Noord-Nederland krijgt telefoontjes uit Drenthe, Groningen en Friesland.