EP: meer rechten voor vliegtuigpassagiers

Redactie

Luchtvaartpassagiers krijgen meer informatie en sneller compensatie als hun vlucht is vertraagd of geschrapt. Dat heeft het Europees Parlement woensdag in Straatsburg beslist.

Passagiers moeten binnen een halfuur geïnformeerd worden over wijzigingen van hun vlucht en over hun rechten in zo'n geval. Na een vertraging van twee uur kunnen ze extra diensten en verzorging genieten. Als hun vlucht wordt geannuleerd mogen ze met een andere maatschappij meevliegen.

Iedereen mag een jas, een handtas en minstens één tas met inkopen uit de taxfreeshop meenemen aan boord. Als een luchtvaartmaatschappij niet binnen twee maanden op een klacht van een passagier reageert, dan moet zij de eisen van de klager inwilligen. Reizigers krijgen ook betere bescherming wanneer een vliegmaatschappij failliet gaat.

Het parlement heeft een lijst opgesteld van 'uitzonderlijke omstandigheden' wanneer luchtvaartmaatschappijen geen compensatie hoeven te betalen. Ze moeten die beslissing dan wel motiveren in een brief aan de gedupeerde passagier. Dat geldt bijvoorbeeld bij stormen, wilde stakingen, politieke onrust of natuurrampen.

Volgens de Europese Commissie krijgt slechts twee procent van de passagiers terugbetaling na een klacht tegen een luchtvaartmaatschappij.

De lidstaten moeten zich nu buigen over de plannen. Het Europees Parlement hoopt dat ze volgend jaar van kracht worden.