Philips verkoopt laatste deel televisietak

Redactie

Philips verkoopt ook het laatste deel van zijn televisietak aan het Chinese TPV Technology. De televisies die bij de afdeling worden gemaakt, houden wel het beeldmerk van de Eindhovense elektronicagigant. In ruil daarvoor krijgt het bedrijf jaarlijks een vergoeding van 2,2 procent van de verkoopomzet, zo maakte Philips maandag bekend.

Het technologiebedrijf had de televisieafdeling, genaamd TP Vision, in april 2012 al losgesneden en voor een groot deel verkocht aan TPV Technology. De Chinezen waren sindsdien voor zeventig procent eigenaar van het samenwerkingsverband. Het resterende belang was van Philips, dat jaarlijks minimaal vijftig miljoen euro aan vergoeding kreeg. Die ondergrens wordt nu verlaagd naar veertig miljoen.

Door de verkoop van het resterende deel kan TPV Technology in de toekomst gemakkelijker beslissingen nemen, om zo succesvol te zijn in de 'extreem dynamische en concurrerende televisiemarkt', aldus Philips-topman Frans van Houten. Daarnaast is Philips nu af van de verlieslijdende televisiebranche die het al jaren kwijt wilde.

Bij de gedeeltelijke verkoop in 2012 moest Philips ruim honderd miljoen euro aan investeringen en leningen bijleggen. Voor het resterende deel betaalt Philips vijftig miljoen euro aan TPV Technology in de vorm van investeringen. Die kosten worden verrekend in het resultaat van het vierde kwartaal.