Oplage De Telegraaf fors omlaag

Redactie

De Telegraaf heeft zijn betaalde papieren oplage in het derde kwartaal van vorig jaar hard onderuit zien gaan. De grootste krant van Nederland verkocht dagelijks gemiddeld een kleine 489 duizend exemplaren, wat ruim negen procent minder is dan in dezelfde periode in 2012. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van oplage-instituut HOI.

Ook in het tweede kwartaal van vorig jaar ging de oplage van De Telegraaf met zo'n vijftigduizend omlaag. De ochtendkrant heeft veel last van de economische crisis, waardoor de oplage al tijdlang daalt. In het derde kwartaal van 2011 gingen er dagelijks nog meer dan zeshonderdduizend kranten door de brievenbus of over de toonbank.

Naast De Telegraaf moet ook NRC Handelsblad flink aan abonnees inleveren. De krant zag zijn oplage in het derde kwartaal met 5,7 procent dalen op jaarbasis, naar ruim 170 duizend stuks. Het aantal verspreide exemplaren van het AD ging met 4,2 procent omlaag naar bijna 366 duizend in vergelijking met een jaar eerder.

De enige landelijke krant die zijn oplages noemenswaardig zag stijgen tussen juli en september vorig jaar is Het Financieele Dagblad. De zakenkrant kreeg er 1,4 procent meer abonnees bij in vergelijking met een jaar eerder en verspreidde eind derde kwartaal ruim 48 duizend exemplaren.

De oplages van De Volkskrant en Trouw beleven nagenoeg gelijk. Het Reformatorisch Dagblad en het Nederlands Dagblad gingen er in het derde kwartaal licht op achteruit.