Incasso zorgverzekeraar VGZ mislukt door IBAN

Redactie

De overgang naar het langere IBAN-rekeningnummer heeft voor problemen gezorgd bij zorgverzekeringsconcern VGZ. Bij 150.000 verzekerden is eind vorige maand geen incasso uitgevoerd. Dat bevestigt een woordvoerder van de coöperatie achter onder de meer de merken Univé, VGZ en Zekur.

De verzekerden die door de incassofout niet betaald hebben, krijgen volgende week een acceptgiro waarmee de verschuldigde premie of eigen bijdrage alsnog kan worden betaald. VGZ geeft de gedupeerden hiervoor langer de tijd, en ook gespreid betalen behoort tot de mogelijkheden. "De betaling komt nu op een onverwacht moment, dat willen we verzachten", licht een woordvoerder toe.

Per 1 februari moeten alle rekeningnummers worden verlengd tot een International Bank Account Number (IBAN). Dat gebeurt door aan het oude rekeningnummer een land- en bankcode toe te voegen. Het oude nummer werkt vanaf die datum niet meer. Met de invoering van de IBAN moet het gemakkelijker worden grensoverschrijdende betalingen te doen.

Eerder dit jaar waarschuwde De Nederlandsche Bank bedrijven al voor de overstap naar het nieuwe systeem. In juni had zestig procent van de bedrijven nog geen concrete actie ondernomen. Volgens de woordvoerder had VGZ zich wel degelijk voorbereid. "Maar dan moet het in het echt, en toen is er toch iets misgegaan." De verzekeraar verwacht dat de incasso eind december wel weer volgens planning verloopt.