Twitter checkt leeftijd bij alcoholvolgers

Oscar.

Niet alleen voor het kopen van alcohol, maar ook voor het volgen van een alcoholisch merk via Twitter is de juiste leeftijd vereist. Het sociale medium wil sinds maandagnacht weten hoe oud een gebruiker is die merken als Heineken en Bacardi wil volgen. Daarbij gelden de leeftijdsbeperkingen in het land van de gebruiker.

Zo mag een negentienjarige Nederlander Heineken wel volgen, terwijl een Amerikaan moet wachten tot hij 21 jaar oud is. De leeftijdscontrole geldt behalve voor Heineken en Bacardi voor Jim Beam, Knob Creek en Bud Light. Andere merken volgen binnenkort. De bedrijven gebruiken een zelfde controle op hun websites.

Wanneer gebruikers een alcoholmerk willen volgen, moeten ze in de app of met een link in een speciaal verstuurd privébericht hun leeftijd opgeven. Wie te jong is mag het merk niet volgen. Twitter zegt de ingevoerde geboortedata niet op te slaan.

Twitter voert de leeftijdscontrole in om bedrijven de mogelijkheid te geven zich op een specifieker publiek te richten. Bestaande volgers hoeven de leeftijdscontrole niet te doorlopen. Daarnaast is het beveiligingssysteem, net als op de websites van de alcoholmerken, gemakkelijk te omzeilen door te liegen over de leeftijd.