Schultz: bezuinigingen vallen mee

Chuck-N0rr1s

Het valt wel mee met de bezuinigingen op de aanleg van wegen en spoorwegen. De afgelopen vijftien jaar is in totaal maar een miljard euro gekort op het infrafonds, betoogde minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) woensdagavond tijdens de begrotingsbehandeling van haar departement.

De bewindsvrouw reageerde op de harde kritiek van Sander de Rouwe (CDA) die dinsdag al tekeer ging tegen de grote bezuinigingen op asfalt. De afgelopen jaren is daar acht miljard euro op gekort. De pinautomaat van dit kabinet staat op het ministerie van Schultz en haar begroting wordt 'leeggegeten', sneerde hij.

Schultz erkende dat bij het lenteakkoord en bij het aantreden van het tweede kabinet-Rutte in totaal acht miljard euro is bezuinigd. Maar daar staat tegenover dat er in de vorige kabinetsperiode zeven miljard euro bij is gekomen. "Per saldo is er de afgelopen vijftien jaar één miljard euro afgegaan van het bestaande kader", zei de minister, die niet uitsloot dat er na deze kabinetsperiode weer geld bij komt.

Het kabinet gaat daarom door met investeringen in de bereikbaarheid van Nederland, zei Schultz. Tot 2028 is daar gemiddeld zo'n tien miljard euro per jaar voor beschikbaar. De Blankenburgtunnel wordt gewoon aangelegd en de verbreding van de wegen rond Amsterdam en een nieuw veiligheidssysteem voor het spoor gaan ook door. "We gaan het allemaal doen."

Dat betekent niet dat er geen vuiltje aan de lucht is. "Jazeker. Ik ga niet alle ambities halen", aldus Schultz. Door de bezuinigingen is het niet mogelijk om alle projecten uit te voeren. Daarom moet zij 'alle zeilen bijzetten' om op andere manieren haar bereikbaarheidsdoelstellingen te halen. Wel wordt getracht om vanwege de crisis zo veel mogelijk investeringen naar voren te halen, om zo de economie een impuls te geven.

Tegelijkertijd leidt de huidige tijd, waarin vooral de steden groeien, tot andere mobiliteitsvraagstukken. Alle problemen met bereikbaarheid in de stad zijn niet meer op te lossen met meer infrastructuur, zei de minister. Schultz wil daarom met een 'nieuwe bril' kijken naar bereikbaarheid, met daarbij oog voor 'innovatieve oplossingen'. Dan gaat het onder meer om de toepassing van nieuwe technologie in de auto en het openbaar vervoer.

"Ik ben overtuigd dat een trendbreuk nodig is als het gaat om de bereikbaarheidsopgave", zei Schultz. Het moet voortaan gaan om een combinatie van de aanleg van nieuwe infrastructuur met andere slimme oplossingen voor het openbaar vervoer, de fiets en vervoer over het water. "Het gaat de reiziger om efficiënt vervoer van a naar b."