FOK!auto: winterbanden

Anne

Het is alweer herfst en nog zo’n anderhalve maand en dan zitten we weer in het winterse seizoen. Twee seizoenen die vrijwel altijd gepaard gaan met regen, ijzel en als we geluk hebben kunnen we zelfs genieten van sneeuw. Daarom vandaag een FOK!auto artikel over de (on)zin van winterbanden.

Een winterband herken je aan het symbool van een sneeuwvlok, welke te vinden is op de zijkant van de band. Dit symbool mag alleen gebruikt worden als er aan de minimale eisen op sneeuw is voldaan. Deze eisen bestaan in Europa uit slechts een remtest.

Sneeuwvloksymbool
Sneeuwvloksymbool

In sommige landen is de winterband inmiddels verplicht, maar in Nederland is dit niet zo. Verzekerings- en leasemaatschappijen en overheidsinstanties raden je echter aan om op winterbanden te rijden. Dit heeft overigens geen gevolgen voor schade-uitkeringen in Nederland.

Maar wat is nou precies een winterband?
Een winterband is in tegenstelling tot een doorsneeband (ook wel all season- of zomerband genoemd) gemaakt van een zachtere rubbersoort die flexibel blijft bij temperaturen onder 7 °C en heeft daarnaast ook een ander profiel. Het profiel van een winterband bestaat uit veel meer, grovere en diepere profielblokken waarin minuscule insneden, ook wel lamellen genoemd, zijn gemaakt. Deze zorgen er voor dat zaken zoals water en sneeuw beter afgevoerd worden en dat het profiel niet vol komt te zitten met sneeuw. Tijdens het rijden ‘bijten’ de lamellen zich dus als het ware vast in het wegdek wat zorgt voor meer grip. Daarnaast heb je ook nog verschillende soorten geplaatste lamellen op een winterband zitten waardoor je meer houvast hebt tijdens het remmen en optrekken, wat te danken is aan de dwars geplaatste en je hebt meer stabiliteit tijdens het rijden van bochten, wat weer te danken is aan de verticaal geplaatste en de zogeheten zigzag-lamellen.

Doordat het bandoppervlak uit meerdere kleine stukken bestaat en doordat de band zo flexibel is en blijft door de zachtere rubbersoort, heeft de band veel meer aangrijpingspunten op het wegdek en daardoor meer contact met de ondergrond wat ook zorgt voor meer grip, ook als deze ondergrond veel oneffenheden bevat.

Verschil in bandenprofiel bij oneffenheden
Verschil in bandenprofiel bij oneffenheden

Ook al is de wettelijk vereiste profieldiepte 1.6 mm, wordt er minstens 4 mm profieldiepte aangeraden bij winterbanden, anders is het voordeel ten opzichte van een doorsneeband nihil. Een nieuwe winterband wordt met profieldieptes tussen de 7 en 9 mm geleverd.

Winterbanden het hele jaar door?
Je zou je kunnen afvragen waarom je niet altijd met winterbanden zou rijden, gezien de vele voordelen die eraan vast kleven, maar in de zomer heb je juist meer nadelen dan voordelen. Zo is de remweg in de zomer juist een stuk langer, de wegligging is minder goed en de banden slijten aanmerkelijk sneller bij hogere temperaturen wat weer resulteert in het sneller moeten vervangen van je banden.

Daarom is het verstandig om twee setjes wielen te hebben; een set stalen velgen met winterbanden voor in de winter en dan je mooie nette velgen met all season- of zomerbanden voor in de rest van het jaar. Als je geen plek hebt om een set wielen op te slaan, zijn er genoeg garagebedrijven en bandenspecialisten die ze gratis of tegen een geringe vergoeding voor je willen opslaan.

(Foto: Novum)
(Foto: Novum)

Maar hebben die winterbanden nou echt zin?
Kort gezegd: Ja.
Dit betekent echter niet dat je als automobilist niet voorzichtiger moet rijden in winterse omstandigheden. Een winterband kun je beter zien als hulpmiddel, zoals bijvoorbeeld Traction Control of ESP dat ook is. Het zal bijvoorbeeld niet altijd kunnen voorkomen dat je in een bocht gaat glijden als je deze bocht met een snelheid neemt die je normaal ook zou rijden onder normale omstandigheden, maar het verkleint de kans op glijden echter wel.