Makers Ouya erkennen gemaakte fouten

Voor het eerst sinds de lancering van de Ouya-spelcomputer in juni heeft het bedrijf erkend fouten te hebben gemaakt. Topvrouw Julie Uhrman gaf in een presentatie tijdens het Amerikaanse tech-evenement XOXO aan dat er fouten zijn gemaakt met de planning, de promotie en de productie van spellen.

"We hebben ontzettend veel fouten gemaakt", zei Uhrman. Zo verwees ze naar een aanstootgevende reclame waarin een getekend mannetje zijn eigen ingewanden uitbraakte, maar ook naar de late levering van de Ouya-spelcomputer aan mensen die de productie financieel gesteund hadden. Daarnaast zitten er productiefouten in de controllers van de spelcomputer waardoor sommige knoppen soms blijven hangen.

"We zullen fouten blijven maken", denkt de topvrouw van Ouya. Het eerste product van het bedrijf is niet eens een half jaar verkrijgbaar. Ideaal gezien wil het bedrijf elke paar jaar met een nieuwe versie van de Ouya komen. Hiervoor moeten wel meer ontwikkelaars spellen gaan maken. Vorige maand maakte het bekend dat vijfentwintig duizend ontwikkelaars een licentie hebben om een spel te mogen maken.

De spellen voor Ouya komen veelal van onafhankelijke ontwikkelaars en niet van de grote bedrijven als Electronic Arts en Activision. "Vergelijk ons met het Sundance-filmfestival. We zijn anders, alternatief, en dat is goed", zei Uhrman. Op dit moment heeft het bedrijf een miljoen dollar apart gelegd om ontwikkelaars financieel te kunnen steunen. Uhrman betreurt dat hier soms misbruik van wordt gemaakt.

Ouya is op dit moment alleen online verkrijgbaar en in Amerikaanse en Canadese winkels. Het bedrijf wil de spelcomputer dit najaar ook in Europa in de winkel leggen, maar heeft hiervoor nog geen datums genoemd. Een exemplaar van de Ouya kost honderd euro.


Makers Ouya erkennen gemaakte fouten