Van der Garde: "Gewicht kan probleem zijn"

Peterselieman

Giedo van der Garde denkt dat het in 2014 wel eens lastiger kan gaan worden voor de zwaardere Formule 1-coureurs. De Nederlander van Caterham laat aan GPUpdate weten dat ondanks het hogere minimumgewicht voor de bolide bij een aantal teams de voorkeur uitgaat naar de kleinere en lichtere rijders.

"Het klopt dat Nico Hülkenberg en Paul Di Resta twee van de zwaardere coureurs van het veld zijn. Die zitten tegen de tachtig kilo aan. Het zijn ook vrij grote jongens. Ze zijn net iets groter dan ik, al scheelt het niet veel. In de regels voor volgend jaar staat dat een auto en een coureur samen niet minder dan 690 kilogram mogen wegen."

Nu de 2,4 liter V8-motor ingeruild wordt voor een 1,6 liter V6-turbomotor en ook de capaciteit van het Energy Recovery System vergroot wordt is de aandrijflijn ongeveer 50 kilogram zwaarder dan dit jaar. Dit maakt de gehele bolide zwaarder, waardoor het belangrijker wordt om dicht bij de 690 kilogram uit te komen. "Je wil natuurlijk zo licht mogelijk zijn en bij voorkeur precies op dat minimale gewicht zitten. Daarbij houd je idealiter ook nog een beetje ruimte over om wat gewicht in de auto te kunnen verplaatsen, om zo met de gewichtsverdeling te kunnen spelen."

"Als je een zwaardere coureur in je wagen hebt, ben je dan dus in het nadeel. Waarschijnlijk zit ik net goed met mijn gewicht. Ik weeg inclusief mijn helm 73 kilo. Daar moet ik heel hard voor trainen en diëten. Ruimte om met het gewicht te spelen, is er dan al niet meer. Maar het zou natuurlijk niet goed zijn als Hülkenberg en Di Resta straks geen Formule 1 kunnen rijden omdat ze te zwaar zouden zijn. Dat zou belachelijk zijn. Verder afvallen zou voor hen ongezond zijn."