Oppositie kritisch over alternatief Fyra

anoniem_22072019025900

D66 reageert kritisch op het vrijdag gepresenteerde alternatief voor de Fyra. D66 vindt dat ook andere vervoerders een mogelijkheid moeten krijgen om een internationale treinverbinding op te zetten, reageert Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven. Ook het CDA en GroenLinks reageren kritisch. De SP is wel blij.

Van Veldhoven wijst erop dat de nieuwe plannen behoorlijk verschillen van de oorspronkelijke afspraken met de NS. "Ik vind dat ook andere vervoerders een plan op tafel moeten kunnen leggen voor internationaal treinverkeer." De plannen van staatssecretaris van Infrastructuur Mansveld (PvdA) kunnen wel goed zijn, maar als het aan de D66'er ligt, worden die getoetst aan voorstellen van de concurrentie.

Tijdens een persbijeenkomst zei Mansveld vrijdagmiddag dat een nieuwe aanbesteding minimaal twee jaar zou hebben geduurd. Ook zou dat meer geld kosten dan de huidige plannen. "Daar is de reiziger niet mee gediend."

Van Veldhoven kondigt aan dat zij samen met het CDA een hoorzitting gaat organiseren waar ook reizigersorganisaties en vervoerders de kans krijgen hun verhaal te doen. De D66'er is overigens wel te spreken over de uitbreiding van het aantal bestemmingen en de terugkeer van de Beneluxtrein.

Sander de Rouwe (CDA) reageert op Twitter kritisch. "Met de terugkeer van de Beneluxtrein en fors minder hogesnelheidstreinen zijn we dus bijna terug bij af, maar een paar miljard euro verder", schrijft hij. "De hsl moet doen waarvoor hij is aangelegd: Nederland snel verbinden met de wereld en geld opbrengen." Andere spoorbedrijven moeten ook een kans krijgen, aldus De Rouwe.

Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) vindt het jammer dat er voor miljarden een snel spoor is aangelegd dat nu deels onbenut blijft. "Dit alternatief voelt toch een beetje alsof je alleen mag hinkelen en steppen in een peperduur Olympisch stadion." De politica eist dat hiervoor snel een oplossing wordt gezocht.

De SP is wel blij. De socialisten streden jaren voor het behoud van de Beneluxtrein en bij Kamerlid Farshad Bashir gaat daarom de vlag uit. "Goed nieuws!", reageert hij op Twitter.

De ANWB is positief dat de Beneluxtrein definitief terugkeert. Treinreizigers naar België kunnen daardoor weer kiezen voor een goedkope verbinding zonder dat ze hoeven te reserveren of een duurder treinkaartje moeten kopen. Wel vindt de bond het jammer dat het nog een paar jaar duur voordat de trein zestien keer per dag gaat rijden.

Ook de ANWB wijst verder op de hoge kosten: de investeringen in de hogesnelheidslijn staan niet in verhouding tot het resultaat. Vier jaar na ingebruikname raast alleen de Thalys met driehonderd kilometer per uur over het tracé.

FNV Spoor reageert tevreden op het besluit. "Deze plannen geven, na het Fyra-debâcle, weer continuïteit van de Nederlandse Spoorwegen en levert bovendien honderd extra banen op", stelt bestuurder Roel Berghuis.