Opbrengst kinderpostzegels gegroeid ondanks crisis

Redactie

De opbrengst van de kinderpostzegelactie is de afgelopen jaren ondanks de economische crisis gestegen. Bij vele andere goede doelen bleven de inkomsten stabiel of namen af. Volgens bijzonder hoogleraar prosociaal gedrag René Bekkers helpt het dat het aantal kinderen dat zegels wil blijven verkopen stabiel blijft, terwijl volwassenen steeds minder te porren zijn om te collecteren.

"Veel goede doelen hebben het moeilijk om collectanten te vinden", licht Bekkers toe. "Het bel-me-nietregister zorgt er bijvoorbeeld voor dat er minder goed telefonisch geworven kan worden." Voor kinderpostzegels zijn de jeugdige collectanten elk jaar even enthousiast.

"Daarbij speelt natuurlijk ook mee dat kinderen leuk zijn om aan de deur te hebben", verklaart Bekkers verder. "Daar geef je makkelijker aan." Uit onderzoek blijkt dat er in het algemeen juist allergischer wordt gereageerd op collectanten. "Mensen willen steeds minder gestoord worden bij hun privébezigheden."

Dit jaar gaan er net als vorig jaar ruim tweehonderdduizend kinderen langs de deuren om de zegels met foto's van Anton Corbijn te verkopen. Ruim 5500 scholen doen mee aan de actie.

De kinderpostzegelactie leverde vorig jaar een bedrag op van 11,6 miljoen euro. In het jaar dat de woningmarkt in de VS instortte, 2007, was dat nog 8,6 miljoen euro. Sindsdien groeide de opbrengst vrijwel elk jaar.

Voor de groei zoekt Bekkers ook een verklaring in het productaanbod. Kinderen verkopen niet alleen meer zegels en kaarten. De Stichting Kinderpostzegels beaamt dat. "Sinds een paar jaar verkopen we ook bijvoorbeeld pleisters", legt een woordvoerder uit. "We merken dat de omzet daaruit groeit." Vorig jaar stonden op de pleisters de kinderfiguren van Buurman & Buurman. Dit jaar verzorgt ontwerper Paul Franck de pleisters.

Mensen die de zegels kopen, betalen dertig cent extra per postzegel. Op het bestelformulier is de optie toegevoegd om het bedrag af te ronden of alleen geld te doneren zonder de aanschaf van zegels. Scholen worden daarnaast enthousiast gemaakt door voor de klas met de hoogste opbrengst een schoolreis ter beschikking te stellen. "Dat helpt allemaal in de groei. Maar we hebben elk jaar ook weer geluk met het weer. We noemen dat inmiddels kinderpostzegelweer."

De eerste kinderpostzegels van dit jaar zijn dinsdag in Amsterdam gekocht door muzikant Henny Vrienten. Een gedeelte van de opbrengst wordt dit jaar besteed aan een Nederlands project voor thuismentoren voor kinderen die het moeilijk vinden om naar de middelbare school te gaan. Een andere gedeelte gaat naar een onderwijsproject in Ethiopië. Corbijn heeft zijn foto's voor op de postzegels gemaakt bij zijn bezoek aan dat project.