'McDonald's liegt over plofkip'

Jigzoz

McDonald's is zaterdag uitgeroepen tot Liegebeest van 2013. De fastfoodketen krijgt de prijs, die bedoeld is voor het meest misleidende product, uiting of reclame over dierenwelzijn, omdat op de website van McDonald's het gebruik van plofkip wordt ontkend.

Ook in een recente televisiecampagne waarin McDonald's 'eerlijk' vertelt over de achtergrond van haar rundvlees, tomaten, friet en sla, wordt de plofkip doodgezwegen, aldus dierenrechtenorganisatie Wakker Dier, die de prijs voor de vijfde keer organiseerde. "McDonald's is een echte 'greenwash kampioen': mooie sier maken met sla van het land, maar ondertussen gewoon blijven kiloknallen met plofkipnuggets", stelt Wakker Dier.

Vorig jaar won Iglo de verkiezing vanwege mooie woorden over chickensticks waarin echter gewoon plofkip is verwerkt. Op de vijf kandidaten voor de Liegebeest 2013 werd ruim veertienduizend keer gestemd. De tweede en derde prijs gingen naar FrieslandCampina en het Duurzaam Paling Fonds. Arla Natura werd vierde.

FrieslandCampina maakt volgens Wakker Dier in een reclame 'mooie sier met koeien in de wei', terwijl de weidegang al tien jaar afneemt. Concurrent Arla zou met de verpakking van zijn zuivellijn Arla Natura op een soortgelijke manier in de fout gaan. Het Duurzaam Paling Fonds claimt volgens Wakker Dier onterecht dat de aankoop van palingfilet voorzien van het logo van het fonds bijdraagt aan duurzaam palingbeheer.

De vijfde genomineerde was de kipfilet met pesto van het AH Excellent-merk, maar die nominatie werd ingetrokken. Woensdag maakte Albert Heijn bekend de plofkip door kip met het Beter Levenkenmerk te vervangen.