Cultuurtrots vooral bij Noord-Hollanders

Redactie

Inwoners van de provincie Noord-Holland zijn het meest trots op het cultuuraanbod in hun provincie. Noord-Hollanders zijn vooral trots op het Anne Frank Huis en het Rijksmuseum. Dat concludeert Hendrik Beerda Brand Consultancy uit een onderzoek onder veertienduizend Nederlanders.

In Noord-Brabant en Overijssel is het minste draagvlak voor cultuur. In de top drie van sterkste merken in Noord-Brabant staat geen typisch Brabantse organisatie, maar nationale bioscoopketen Pathé op de eerste plaats. "Tekenend voor het beperkte draagvlak voor de Noord-Brabantse cultuursector", aldus Hendrik Beerda. In Overijssel voert het Dickens Festijn de lijst met sterkste cultuurmerken aan. Volgens Beerda ontbreekt het in die provincie aan een culturele speler waar iedereen trots op is.

In Utrecht is de Domtoren de belangrijkste culturele locatie, gevolgd door het Spoorwegmuseum en Paleis Soestdijk. Ook in Groningen voert een toren de lijst aan. De Martinitoren staat er op de eerste plaats, gevolgd door de Oosterpoort en het Groninger Museum.

De Friezen kiezen verder voor de Elfstedentocht als belangrijkste cultuurorganisatie, Drenten gaan voor Dierenpark Emmen. In de provincie Gelderland voert het Nederlands Openluchtmuseum de ranglijst aan, in Flevoland de Bataviawerf. In Zuid-Holland is Ahoy het populairst.

De Zeeuwse en Limburgse cultuursector blijkt het sterkst beïnvloed door popgroepen. Bløf en Racoon staan in Zeeland boven aan de lijst, in Limburg is dat Rowwen Hèze.