FOK!auto: de Porsche 9/11

Djeez

Vandaag is het 9/11, een mooi moment om stil te staan bij een van de meest legendarische auto's ooit: de Porsche 911. Toevallig is het morgen ook nog eens exact 50 jaar geleden dat de wereld voor het eerst kennismaakte met deze Duitse klassieker.

Op 12 september 1963 werd de Porsche 911, toen nog 901 geheten, aan het publiek getoond op de autosalon van Frankfurt. Peugeot stond echter direct op haar achterste benen. De Franse fabrikant heeft namelijk het merkrecht geclaimd op driecijferige automodellen met een nul in het midden. Hierop besloot Porsche hun icoon het nummer 911 mee te geven.

911De eerste Porsche 911, uit bouwjaar 1968

In 1964 was het dan eindelijk zo ver: de eerste Porsche 911 verscheen op de markt. Deze had toen nog een bescheiden tweeliterblok achterin. De zescilinder leverde destijds 130 pk. In 8,9 seconden werd vanuit stilstand al de 100 km/h aangetikt. Twee jaar later verscheen een krachtigere 911S, die maar liefst 160 pk had. In 1967 werd de Porsche 911 met targa-dak geïntroduceerd, die de voordelen van een cabrio met die van een sportwagen met rolbeugel.

Diverse uitvoeringen
In de loop der jaren is de modellenreeks van de Porsche 911 enorm uitgebreid. Zo verscheen in 1973 de eerste 911 met de toevoeging 'Carrera'. Deze naam, hetgeen Spaans is voor 'race', werd in 1955 voor het eerst door Porsche gebruikt om een klasseoverwinning in de Carrera Panamericana van 1953 te herdenken. In 1973 verscheen dan de Porsche 911 Carrera RS, een hele mond vol. Deze auto had een motor met een cilinderinhoud van 2,7 liter en had een vermogen van maar liefst 210 pk.

Voor het modeljaar 1983 verscheen dan eindelijk de eerste cabrioletuitvoering van de 911. Niet alleen had deze auto een open dak, maar hij had ook vierwielaandrijving. De 911 cabrio was direct een verkooptopper. Ondanks de hoge prijs, werden in het introductiejaar alleen al 4.214 exemplaren aan de man gebracht. Porsche besloot hierop immer een cabrioletmodel te leveren.

911 cabrioHet eerste model 911 cabrio

De 911 door de jaren heen
De Porsche 911 is in vijf decennia in verschillende generaties geleverd. Hierbij was er echter nooit sprake van een revolutie, maar van een evolutie. Er werd niet aan de basis getornd: motor achterin en twee ronde koplampen, daar moest iedere 911 aan voldoen. In 1997 vond er echter toch een kleine revolutie plaats. Door toenemende prestaties en emissie-eisen, moest Porsche toen afstand doen van de luchtgekoelde motoren. Voortaan zouden deze motoren door water worden gekoeld.

Het eerste model met deze nieuwe motor ging door het leven als model 996. Hierbij haalde Porsche nog een tweede trucje uit. De ronde koplampen maakten plaats voor druppelvormige lichten. Dit model werd niet door iedereen even enthousiast ontvangen. Desondanks werden van dit model toch nog 185.843 exemplaren geproduceerd.

996Model 996, met de lelijke koplampen

Model 997, het succesvolste model
In 2004 werd de langverwachte opvolger geïntroduceerd: de Porsche 911, model 997. Dit model had gelukkig weer gewone, ronde koplampen. Het standaardmodel werd geleverd met een motorblok van 3,6 liter. De cilinderinhoud van de 911 Carrera S was maar liefst 200 cc meer. Goed voor 355 pk, waar het gewone model 'slechts' 325 pk wist voort te brengen. De 997 bleek een waar kassucces. Porsche wist van dit model alleen al tussen 2005 en juli 2007 100.000 stuks te verkopen.

997De Porsche 911, model 997 (foto: wikipedia-user Gertjan R.)

Het huidige model
Inmiddels zijn we al weer toe aan de zesde generatie van de legendarische Porsche 911: de 991. Dit model werd voor het eerst op 15 september 2011 op de Frankfurt Motor Show getoond. Ook deze 911 is weer duidelijk herkenbaar als een Porsche 911. Wel werd voor het basismodel een nieuwe motor ontwikkeld. Het motorblok met een inhoud van 3,4 liter levert 350 pk. De 911 Carrera S bleef dezelfde motor houden. Deze 3,8 liter boxermotor levert nu 400 pk. Dankzij de toepassing van onder andere aluminium werd een gewichtsreductie van 45 kilo bereikt.

991Het huidige model, de 991 (foto: wikipedia-user MB-one)