Inhaalverbod in Tweede Coentunnel wegens ongelukken

Redactie

Het grote aantal incidenten in de Tweede Coentunnel op de ringweg van Amsterdam heeft Rijkswaterstaat gedwongen maatregelen te nemen. In de tunnel mag straks niet meer worden ingehaald, de verlichting wordt aangepast, de maximumsnelheid gaat omlaag en de bewegwijzering wordt overzichtelijker gemaakt. Het aantal ongevallen moet zo drastisch omlaag gaan, hoopt Rijkswaterstaat.

De Tweede Coentunnel werd in mei geopend. Vergeleken met de oude situatie is het aantal incidenten met twee tot drie per week gestegen. Rijkswaterstaat heeft de situatie daarom geanalyseerd en gekeken wat beter kon.

De maatregelen worden ingevoerd op de rijbaan richting Amsterdam, waar nu tijdelijk twee rijstroken beschikbaar zijn. Dagelijks rijden hier zo'n vijftigduizend weggebruikers overheen. Medio 2014 moeten in beide richtingen drie rijstroken beschikbaar zijn. Tijdens de spits gaan nog twee stroken open.

Behalve een doorgetrokken streep wordt de ledverlichting langs de tunnelwanden gedimd. Rijkswaterstaat denkt dat de verlichting zo een beter contrast geeft met de remlichten van voertuigen. Verder worden lijnen en barriers verplaatst en op rustige momenten een rijstrook vanaf de A8 afgekruist. De maximumsnelheid wordt op drukke momenten verlaagd naar 70 kilometer per uur.

De Verkeersinformatiedienst (VID) berekende eerder dat zich op geen enkele andere Nederlandse snelweg zo veel ongelukken voordoen als in en rond de tunnel. De ongelukken lijken volgens de VID het gevolg van een combinatie van infrastructurele problemen en het rijgedrag van gebruikers.