Omstreden brug Dresden open

Ser_Ciappelletto

Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog werd Dresden platgebombardeerd door de geallieerden. Maar na de oorlog begonnen de onverstoorbare Duitsers al snel met de wederopbouw van de historische gebouwen in het Elbedal. Het leverde ze een plaatsje op de UNESCO-werelderfgoedlijst op.

Maar zoals alle oude steden, kampte ook Dresden met een groot probleem: verkeer. Om de doorstroming te verbeteren, besloten ze een nieuwe brug over de Elbe te maken. Dat werd de Waldschlösschenbrug, een modern ogende brug met een vierbaansweg. Maar er was ook kritiek. De brug zou namelijk het barokke aangezicht van het stadscentrum aantasten.

De burgers van de stad stemden in een referendum met een overweldigende meerderheid voor de bouw van de brug. UNESCO dreigde echter de stad van de Werelderfgoedlijst te schrappen als de brug er zou komen. De gemeenteraad van Dresden en de overheid van Saksen namen het dreigement ter harte en probeerden via de rechter de bouw tegen te houden.

Uiteindelijk zegevierde de democratie en werd er geluisterd naar de meerderheid van het volk: de brug zou er komen. 'Een droevige dag voor Duitsland' noemde de vice-president van de Bundestag het. UNESCO hield voet bij stuk en in 2009 werd de Dresden-Elbevallei de eerste Europese plaats en de tweede plaats ooit die van de Werelderfgoedlijst geschrapt werd.

De bouw, die in 2007 begon en nog even stillag om ecologische redenen, is dit jaar eindelijk voltooid. Gisteren werd een groot feest gegeven voor de opening en vandaag mogen de eerste auto's over de brug.

De Waldschlössbrücke: verkeersader of cultuurramp?De Waldschlössbrücke: verkeersader of cultuurramp?
(Foto: Dr. Bernd Gross, via Wikimedia Commons)