Vlaamse onderwijshervorming faalt hard

Ser_Ciappelletto

Hervormingen zijn iets waarvan menig bestuurder een strakke plasser dan wel glibberig onderbroekje van lijkt te krijgen. Zo ook bij onze zuiderburen. De Vlaamse regering wil een grote hervorming van het onderwijs doorvoeren, maar die lijkt al stevig te mislukken nog voordat 'ie doorgevoerd wordt.

Zo moet het onderscheid tussen aso, kso en tso (vergelijkbaar met het Nederlandse havo/vwo) enerzijds en het bso (vergelijkbaar met het Nederlandse vmbo) anderzijds verdwijnen. Dat moet een einde maken aan het 'watervalsysteem' waarbij leerlingen kunnen overstappen naar een makkelijkere beroepsopleiding als ze het niveau van de wetenschappelijke opleiding niet aankunnen.

Volgens de Vlaamse regering is dit watervalsysteem funest voor de motivatie van leerlingen. Leraren geven echter aan dat het systeem geen problemen oplevert. Zij klagen over hele andere dingen: de enorme administratiedruk, meer en meer leerlingen met speciale zorgnoden zoals ADHD en dyslexie, en de voortdurende hervormingen door de overheid.

Dat blijkt uit een enquête die weekblad Knack vandaag hield onder zo'n 1000 leraren en 600 ouders. 'De hervorming die niemand wil' kopt het blad, en dat blijkt ook uit de cijfers. Tachtig procent van de leraren is het oneens met de hervorming, eenderde verzet zich zelfs fors.

Van de ouders is zo'n zestig procent tegen de hervorming. Zij geven aan zich meer te bekommeren om de instroom van leerlingen met een andere moedertaal dan het Nederlands. Net als de leraren vinden ook de ouders dat de overheid het onderwijs veel te vaak hervormt.

De klachten van de leraren worden niet alleen niet serieus genomen, maar er wordt juist het tegenovergestelde gedaan. In het hervormingsakkoord staat bijvoorbeeld dat het leerlingdossier nog uitgebreider bijgehouden moet worden en dat leerlingen met een achterstand meer speciale begeleiding moeten krijgen.

Hoewel de plannen al begin juni werden gepresenteerd, is dit de eerste keer dat ouders en leerkrachten naar hun mening gevraagd werd. Totnogtoe voerden de vakbonden het woord namens de leraren. Die waren een stuk minder unaniem in hun veroordeling.

De Vlaamse minister van Onderwijs Pascal de Smet weigerde commentaar te geven op de resultaten van de enquête. Georges Monard en Dirk Van Damme, de onderwijsexperts die de hervorming aanspoorden, zeggen dat de tegenstand komt doordat er 'te weinig uitleg [is] gegeven' en door een verouderd beeld op onderwijs.

Wie het hele akkoord wil lezen, kan hier terecht.