Battlefield 4 multiplayer classes laten zich zien

Jorwol

Vandaag weer een hele berg informatie over de Battlefield 4 multiplayer. Via de 'Road to Battlefield 4'-blogs vertellen de ontwikkelaar ons over van alles en nog wat, maar vandaag vooral hoe je de classes kunt invullen zoals je zelf wilt.

DICE core gameplay designer Alan Kertz legt uit dat elke factie er weer anders uit ziet. Zo heb je een Chinese, Russische en Amerikaanse variant van support, assault, engineer en recon.

In Battlefield 4 word je meer vrijgelaten in je keuze hoe je wilt spelen. In Battlefield 3 werd je eigenlijk altijd gedwongen om echt als scherpschutter te spelen en als support kon je ook niet heel aanvallend spelen. Volgens Kertz is dat anders in Battlefield 4.

Zo kun je in Battlefield 4 als engineer meer anti-tankwapens gebruiken dan in de voorganger. Kertz: “This time around the Engineer has a lot more variation in anti-vehicle weapons. We’ve also revamped the way we do vehicle disables and guided weapon systems to give the Engineer a broader set of tactics at his disposal. This includes everything from high damage weapons that may be more challenging to use (like RPG-7V2) to fire-and-forget smart weapons with low damage (like the MBT LAW), and the fan favorite Wire Guided Engineer Missile (the FGM-172 SRAW) that you might recognize from Battlefield 2.”

De support krijgt een stuk meer offensieve mogelijkheden in Battlefield 4. Zo houdt de class hun C4 en claymores, maar ze krijgen een granaatwerper (XM25) tot hun beschikking en een op afstand bestuurbaar mortier. Ook kun je als support straks ook carbines en DMR's gebruiken. Een DMR is overigens een designated marksman rifle.

Als je het leuk vond om als Spec Op te spelen in Battlefield 2, dan krijg je goed nieuws. De recon-class in Battlefield 4 krijgt eigenlijk dezelfde mogelijkheden als die klasse in Battlefield 2. Zo krijgt de recon weer C4 en claymores tot hun beschikking en ook kun je een carbine gebruiken in plaats van een sniper rifle. Motion sensors keren ook weer terug. Als je het leuk vindt om het hele potje op één plek te blijven, dan is er ook goed nieuws voor jou, de MAV, T-UGS en Radio Beacon uit Battlefield 3 zullen ook weer terugkeren. Ook kun je met je scherpschuttersgeweer je vizier instellen op een bepaalde afstand, waardoor het makkelijker moet worden om op zeer lange afstand je tegenstanders het leven zuur te maken. Een draagbare SOFLAM kunnen recon-spelers ook gebruiken, in de vorm van de Portable Laser Designator.

Assault blijft de run-and-gun klasse van Battlefield: "This was one of the major changes in Battlefield 3 compared to Battlefield 2, and one that players have really appreciated. Assault is still the go-to kit with med kits and defibrillators but has picked up some additional mobility with the First Aid Pack, which heals a single soldier over time, or the 40mm Flash Bang rounds to help clear rooms.”

Op de officiële website, Battlefield.com (zie de bron van het artikel), kun je stemmen welke field upgrades je graag in de game terug wilt zien. Ook is daar de volledige lijst met alle perks te zien.

Battlefield 4 is te spelen op pc, PlayStation 3 en Xbox 360 vanaf eind oktober. Later komt de game ook uit op PlayStation 4 en Xbox One.

Battlefield 4
Chinese skins

Battlefield 4
Russische skins

Battlefield 4
Amerikaanse skins