Budgetmerk AH Basic niet duurder dan Euroshopper

WebHawk (Hemmo)

Het nieuwe budgetmerk AH Basic kost klanten van Albert Heijn vooralsnog niets meer dan voorganger Euroshopper. Dat blijkt dinsdag na een prijsvergelijking door persbureau Novum Nieuws met behulp van cijfers van marktonderzoeker inprijsverhoogd.nl. Hoewel sommige producten na de stapsgewijze introductie van het nieuwe budgetmerk duurder of goedkoper werden, bleef de prijs gemiddeld genomen gelijk.

Sinds Albert Heijn op 10 april aankondigde dat het Euroshopper vervangt door AH Basic, heeft de grootgrutter een kleine vijftig van de 550 Euroshopper-producten voorzien van de nieuwe merknaam. De rest volgt later dit jaar. Omdat sommige producten naast een ander merk bijvoorbeeld ook een ander verpakkingsformaat kregen, is bij slechts 38 producten een goede vergelijking mogelijk.

Van de 38 producten werden acht sinds het begin van april duurder, met een prijsverschil van in totaal 53 eurocent. Twee producten werden juist goedkoper sinds ze het AH Basic-label kregen. Deze producten daalden samen 53 cent in prijs, waardoor er onder de streep geen sprake is van een prijsverschil.

Albert Heijn besloot tot het vervangen van het basismerk omdat de merknaam AH 'vertrouwder' is voor klanten. AH Basic moet bovendien constanter worden wat betreft prijs en kwaliteit. "Sommige producten waren goedkoop, maar qua kwaliteit niet goed genoeg, terwijl anderen een goede kwaliteit hadden, maar in verhouding te duur waren", aldus een woordvoerder van Albert Heijn.

Sommige trouwe kopers van het Euroshopper-merk vreesden echter dat de nieuwe merknaam voor de goedkoopste productlijn gepaard zou gaan met een stille prijsverhoging. Ruim twee maanden na introductie blijkt dit nog niet het geval. "Wij hebben destijds ook aangegeven dat AH Basic het goedkoopste merk in de winkel zou blijven en dat we de prijs over de gehele linie niet zouden wijzigen", aldus de zegsvrouw.