Brawn verwacht ploffende F1-motoren

Peterselieman

Mercedes-teambaas Ross Brawn verwacht niet dat de nieuwe Formule 1-motoren meteen helemaal betrouwbaar zullen zijn. Volgend jaar wordt de 1,6 liter V6-turbomotor ingevoerd die in tegenstelling tot zijn voorganger ook nog eens een stuk langer mee moet gaan.

Ook andere zaken op technisch gebied veranderen, want naast de krachtbron die in de kwalificatie meer dan 800 pk en een koppel van 600 newtonmeter levert zal ook de uitlaat veranderen. Deze komt straks aan de onderzijde van de bolide, achter de achtervleugel uit. Verder verdubbelt de capaciteit van het Kinetic Energy Recovery System en ook de koeling zal aangepast moeten worden. Tijdens de races mogen de coureurs maar 100 kilogram brandstof meenemen, wat ervoor kan zorgen dat de motoren meer belast worden, omdat er gereden moet worden op een armer mengsel.

Brawn ziet dan ook vele valkuilen. "We gaan twintig jaar terug in de tijd. De techniek is zo complex dat ik vele geplofte motoren verwacht. Dat wordt dan ook het nieuwe verrassingselement." De Brit verwacht dan ook niet dat de maximaal vijf motoren per coureur in 2014 voldoende is. "Mochten de motoren niet ploffen dan zijn het wel individuele componenten die het gaan begeven."

Vanaf volgend seizoen worden ook deze meegenomen in de strafmaat. Het vervangen van de turbo of een accu kan al snel voor een straf van tien plaatsen op de grid zorgen. Ook het aantal te gebruiken versnellingsbakken is gelimiteerd tot vier. Elke volgende te gebruiken bak levert al een gridstraf op, terwijl dat nu alleen gebeurt bij voortijdig vervangen.

Volgend jaar weer meer geplofte motoren in de Formule 1, zoals deze van Jordan-coureur Giancarlo Fisichella op Spa-Francorchamps in 2002. Deze plof behaalde een tien met een griffel op de schaal van Tom Coronel (Bron YouTube)